LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
REAL OR FAKE - ECHT OF NEP
Het is de bedoeling om in deze rubriek op een ludieke manier fake news of fake pictures te brengen, of zijn er toch waarheidsgetrouwe artikels en/of echte foto's bij?
Uiteraard allemaal luchtvaartgericht en met de bijhorende (achtergrond)informatie.
WAGNER TWIN CUB
Bij gebrek aan eigen foto’s van het origineel stellen we vandaag een buitenbeentje voor aan de hand van 2 modelfoto’s van een kartonmodel :
de Wagner Twin Cub.
Ene mijnheer Wagner, Amerikaan, wilde absoluut beschikken over een eenvoudig tweemotorig vliegtuig. Hij bedacht daarbij het concept van 2 Piper Cub rompen, zij aan zij en onderling verbonden met een nieuw te bouwen vleugelmiddenstuk en dito stabilo. Van de linkerromp zouden dus de rechtervleugel en -stabilo verwijderd worden, bij de rechterromp gebeurde hetzelfde met de linkervleugel en -stabilo. De tussenafstand tussen de 2 rompen werd gekozen in functie van de propellerdiameter. Aangezien het teveel werk zou vergen om de 2 motoren te synchroniseren werd bovendien het draaivlak van de linkerpropeller naar voren gebracht door middel van een asverlenging tussen motor en propeller zodat er nooit enige interferentie tussen beide propellers kon optreden.
Ook het typische Piper Cub onderstel werd per romp gehalveerd en voorzien van een onderlinge versteviging waarbij gebruik gemaakt werd van onderdelen van een 3e Piper Cub onderstel. Al bij al creëerde Mr. Wagner met een minimum aan modificatiewerk zijn dubbelromps tweemotorige Piper Cub.
Echt of nep ? Lees het vervolg na de foto's hieronder.
Het verhaal lijkt wel verzonnen te zijn door een 3e-rangs luchtvaartjournalist die er enkele slapeloze nachten op zitten had, maar niets is minder waar. De Wagner Twin Cub heeft wel degelijk bestaan en gevlogen ! Het volledige verhaal volgt hierna.
Mr. Harold Wagner had een bedrijfje voor onderhoud van sportvliegtuigen, de Wagner Aircraft Co. op Troh's Skyport in Portland, Oregon. Hij had het idee om van een Piper PA18 Super Cub een “Sports Utility Aircraft” te maken, een toestel dus dat dankzij het toegevoegde vermogen van een extra motor de gebruiksmogelijkheden van de Super Cub naar een hoger niveau zou brengen. Waar anders dan bovenop de romp zou zo’n extra motor kunnen gemonteerd worden ? Met een minimum aan ombouwwerk ontstond op deze manier de Wagner Twin Super Cub, die zijn eerste vlucht maakte op 29 mei 1952. Jammer genoeg genereerde de luchtstroom van de hoog gemonteerde motor “tail flutter”, een fenomeen waarbij zware trillingen optreden bij de staartvlakken wat op vrij korte tijd tot catastrofale breuken en een onvermijdelijke crash kan leiden. Na amper 8 uur testvluchten werd besloten de Super Cub weer in zijn oorspronkelijke éénmotorige staat te herstellen.
Mr. Wagner’s droom voor een eenvoudig en goedkoop tweemotorig toestel was echter nog niet uitgedroomd. Zijn 2e schepping werd de Wagner Twin Cub, zoals hoger beschreven. Voor de volledigheid vermelden we dat hij hiervoor één romp van een J-3 Cub gebruikte en eentje van een PA11 Cub Coupé (de naoorlogse versie van de J-3 Cub). De motoren kregen allebei de gesloten motorkap van de PA11 in plaats van de open versie van de J-3 Cub.
Grappig detail : de Twin Cub kon enkel vanaf de rechterromp gevlogen werden, door de nabijheid van de rompen was de linkerromp niet toegankelijk (het toegangsluik zit bij de Piper Cub familie altijd aan de rechterkant van de romp).
Dat de Twin Cub er eigenaardig uitzag is het minste dat er van te zeggen valt. Het behoeft dan ook geen verwondering dat het toestel al snel de bijnaam “The Thing” verwierf. Toch zouden de vliegeigenschappen, zelfs met 1 motor uit, best goed geweest zijn. Uiteindelijk bleek het praktisch nut van zo’n tweemotorige Cub heel beperkt te zijn en van de gehoopte productie/conversie op commerciële basis kwam niets in huis, hoewel het prijskaartje tot zowat de helft van een “gewoon” tweemotorig vliegtuig beperkt bleef.
Einde verhaal ? Niet helemaal, Harold Wagner deed nog een laatste tweemotorige poging : hij verving de motor van een Piper PA22 Tri-Pacer door een constructie met 2 motoren zij aan zij. Ook deze Twin Tri-Pacer werd geen commercieel succes en werd naderhand weer naar standaardconfiguratie herbouwd, net als de J-3 Cub en de PA11 Cub Coupé waaruit de Twin Cub was samengesteld.
(Tekst & Foto’s : Guido Van Roy)