LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
BROUSSARD - E.530 - FIREFLY - SUPER CRUISER - SWIFT - T-33

In een eerder artikel in deze rubriek werd kartonmodelbouw in het algemeen besproken. Vandaag bekijken we snel de nieuwste door Design Group Alpha (DGA)  te koop aangeboden modellen op Ecardmodels .

Hieronder volgt een korte beschrijving van de meest recente uitgebrachte modellen.

1. Max Holste MH.1521 Broussard : de Broussard, een eenmotorige hoogdekker, werd ontworpen als verbindings- en observatievliegtuig voor de ALAT (de vliegdienst van het Franse landleger). Het werd aangedreven door een 450 pk sterke Pratt & Whitney Wasp Junior stermotor. Het toestel is direct herkenbaar aan zijn dubbele staart, terwijl de romp en rechte vleugel enigszins aan de De Havilland Canada DHC2 Beaver doen denken. Behalve de ALAT maakten ook andere militaire operatoren gebruik van de Broussard. In het commerciële circuit was dit vliegtuig dan weer minder populair. De meeste Broussards die tegenwoordig nog vliegwaardig zijn hebben een militair verleden en zijn regelmatig op airshows en fly-ins te bewonderen.
DGA biedt momenteel 11 verschillende versies aan, waaronder 2 vereenvoudigde versies met een fantasie kleurenschema. De authentieke kleurenschema’s omvatten een demotoestel van de firma Max Holste, 4 militaire toestellen in de kleuren van de Aéronavale, ALAT en Portugal en 4 civiel geregistreerde toestellen waaronder de Belgische OO-MPJ.

2. Arado E.530 : niet alle modellen die als modelbouwobject verwezenlijkt worden hebben ooit echt bestaan. De Arado E.530 was een ontwerpstudie voor een Schnellbomber, een 1-zitstoestel met dubbele romp (vergelijkbaar met de F-82 Twin Mustang), groot vliegbereik, 1 montagepunt voor een 500kg bom onder de centrale vleugel maar geen bewapening ter verdediging. Het ontwerp bracht het niet verder dan tot wat tegenwoordig “Luft46” genoemd wordt, een populaire benaming voor alle mogelijke en onmogelijke vliegtuigontwerpen die tijdens de 2e Wereldoorlog in Duitsland op papier werden gezet om meestal kort daarna door een zo mogelijk nog futuristischer ontwerp opgevolgd te worden.
DGA heeft 4 versies van dit nooit gebouwde ontwerp beschikbaar, waaronder 1 toestel “dat door de Franse Armée de l’Air werd getest”.

3. Fairey Firefly II M : één van de mooiste vliegtuigen van de Belgische Aviation Militaire in de periode tussen de 2 wereldoorlogen! De Firefly werd voor de Engelse firma Fairey ontworpen door de Belg Marcel Lobelle, naar dezelfde specificaties die bij Hawker tot de Fury leidde. Hoewel beide toestellen nagenoeg evenwaardig waren bestelde de RAF de Fury. België opteerde voor de Firefly, en de eerste exemplaren kwamen reeds in 1929 in dienst. Door een gebrek aan jachtvliegtuigen aan de vooravond van de 2e Wereldoorlog zag de Aviation Militaire zich genoodzaakt de laatste Fireflies tot de meidagen van 1940 in dienst te houden.
DGA brengt 3 versies van de Firefly : een toestel in RAF kleuren zoals gevlogen ter evaluatie bij de RAF, een Belgisch toestel in zijn kleurenschema van de vroege jaren ‘30 (volledig alu met uitzondering van de zwarte rompbovenkant) en donkergroen/alu zoals gangbaar kort voor het uitbreken van de 2e Wereldoorlog.

4. Piper PA12 Super Cruiser : de Super Cruiser was de naoorlogse versie van de J-5 Cub Cruiser (op zijn beurt dan weer een 3-zitsvariant van de J-3 Cub), standaard uitgerust met een 105pk motor. In de bredere romp was voorin plaats voor de piloot en achterin voor 2 passagiers. In tegenstelling tot de alom tegenwoordige J-3 Cub of PA18 Super Cub was de PA12 in Europa nooit echt heel populair en heden ten dage zijn vliegende exemplaren eerder zeldzaam in onze contreien. De voor ons meest bekende is ongetwijfeld de PH-NDA, een regelmatige bezoeker van fly-ins in binnen-en buitenland.
De 10 versies van DGA omvatten 1 militair exemplaar (Chili) en 9 civiel geregistreerde toestellen waaronder de “City of The Angels” en de “City of Washington” die in 1947 een vlucht om de wereld maakten en daarbij o.a. België en Nederland aandeden.

5. Globe Swift : deze leuke 2-zits laagdekker werd in de USA ontworpen in 1940 maar door de oorlog kon de productie pas vanaf 1946 starten. De eerste versies van de Swift beschikten over een 85 pk motor, maar reeds in het eerste productiejaar werd overgeschakeld op een 125 pk sterke krachtbron. De Globe Aircraft Company kwam al snel in financiële problemen doordat er meer vliegtuigen gebouwd dan verkocht werden. De firma Temco, die reeds in onder aanneming voor Globe aan de productie deelnam, kocht alle stocks en het Type Certificate van de Swift op en zette de vervaardiging van de toestellen verder tot 1951. In totaal werden er bijna 1000 Swifts gebouwd, waarvan er nog steeds een vrij groot aantal vliegwaardig is. Veel toestellen werden gemoderniseerd met o.a. een 160 pk motor in een nieuwe motorkap en een grote  eendelige canopy, waardoor de Swift veel eigentijdser oogt ondanks het staartwiel.
Het DGA model is een weergave van de oorspronkelijke Swift. Het is verkrijgbaar in 6 versies waarvan 4 authentieke en 2 fantasieversies (RAF markeringen in Battle of Britain en woestijnkleuren).

6. Lockheed T-33 : de T-33, soms ook wel ten onrechte “Shooting Star” genoemd (dit was de benaming van de eenzits P-80/F-80 waaruit later de T-33 trainer werd ontwikkeld) is één van de iconische toestellen uit de jaren ‘50 met een uitzonderlijk lange operationele carrière. De lijst van militaire gebruikers van de T-33 is bijzonder omvangrijk, en ook België en Nederland beschikten over een vloot van deze toestellen. In Canada werd het toestel als Canadair CT-133 Silver Star in licentie gebouwd. De meeste T-33’s die de dag van vandaag nog vliegwaardig zijn worden gevlogen door enthousiaste verzamelaars.
Voor DGA was de T-33 het eerste model dat werd ontwikkeld, maar momenteel worden alle versies (een 50-tal) stuk voor stuk herwerkt naar een veel hoger detailniveau. De eerste 9 versies zijn reeds beschikbaar, de rest volgt.

(Tekst & Illustraties : Guido Van Roy)

Klik op de onderstaande foto voor de profieltekeningen en voorbeelden van de hierboven besproken kartonmodellen.