LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FLIEGERHORST NÖRVENICH DUITSLAND

Nörvenich Air Base (ICAO-code ETNN) is een luchtmachtbasis in het Duitse Noordrijn-Westfalen gelegen ten oosten van Düren en ten zuidwesten van Keulen. De bouw van de basis werd in 1952 gestart en voltooid in 1954. Oorspronkelijk was de aanleg ervan bedoeld om gebruikt te worden door de Royal Air Force tijdens de “Koude Oorlog”. Momenteel wordt de basis gebruikt door de Duitse Luftwaffe als "Fliegerhorst Nörvenich".
Het is de thuishaven van het 31 ste “Boelcke” squadron dat uitgerust is met Eurofigther Typhoons zowel in één- als tweezitters versie.
Omdat de basis van Büchel wordt vernieuwd om tegen 2026 de F-35 Lightning II te verwelkomen, is Nörvenich ook de tijdelijke basis van het 33 ste squadron dat vliegt op de Panavia Tornado.

OSWALD BOELCKE

Het 31 ste squadron is vernoemd naar Oswald Boelcke, een beroemde piloot uit de Eerste Wereldoorlog I.
Oswald Boelcke werd geboren op 19/05/1891 te Giebichenstein (D) en overleed op 28/10/1916 in Douai (F).
De luchtaas schopte het tot Hauptmann (22 mei 1916) en diende in de Flieger-Abteilung 62 (FA 62) en later in het Jagdstaffel 2 (Jasta 2).
In totaal behaalde Boelcke 40 overwinningen.
Hij werd gelauwerd met de hoogste Pruisische onderscheiding “Pour le Mérite”, bij ons beter gekend onder de Engelse benaming de Blue Max, op 12/01/1916 voor de betoonde moed aan het vaderland.
Een eer die hij tezelfdertijd met zijn collega-piloot Max Immelmann in ontvangst mocht nemen. Zij waren de allereerste piloten die deze onderscheiding kregen.

Max Immelmann werd geboren op 21/09/1890 in Dresden (D) en overleed toe hij op een missie neerstortte op 18/06/1916 Lens (F).
Hij behaalde 17 overwinningen.
Zijn naam zal steeds verbonden blijven aan het welbekende en nog steeds gebruikte “Immelmann” vliegmaneuver. Bij de "Immelmann-bocht" maakt de piloot een halve looping (lus) gevolgd door een halve rol om vanuit de ondersteboven positie opnieuw in normale vlucht over te gaan.

In de zomer van 1916, na het overlijden van Immelmann, werd Boelcke door de legerleiding verplicht om (voorlopig) niet meer te vliegen. Het zou immers een ramp geweest zijn voor het moreel van de troepen mochten ze in één klap twee boegbeelden verliezen. Tijdens de periode van zijn inactiviteit schreef hij de “Dicta Boelcke”, zeg maar de bijbel voor jachtpiloten. In zijn werk werden handleidingen,  tactieken en maneuvers neergeschreven die voor de jachtpiloten, zowel individueel als collectief, het verschil konden maken tussen leven en dood, overwinning of nederlaag.
Tal van aanbevelingen die neergeschreven werden in de Dicta Boelcke zijn de dag van vandaag nog steeds relevant.
Tevens stond Boelcke mee aan de wieg van de omvorming van de “Flieger-abteilung” naar luchtmacht (Luftstreitkräfte). Boelcke wordt nog steeds de vader van de Duitse Luchtmacht genoemd.
Hij werd aangesteld als leider van het nieuwe Jagdstaffel, Jasta 2, en hij rekruteerde eigenhandig een aantal jonge beloftevolle piloten voor zijn squadron. Eén van de bekendste van zijn pupillen was niemand minder dan de “Rode Baron” die in augustus 1916 de eenheid vervoegde.

Manfred von Richthofen werd geboren op 02/05/1892 in Breslau (Duitse Rijk nu Polen) en overleed op 21/04/1918 in Morlancourt (F). Hij behaalde 80 overwinningen.

Tijdens een missie ter ondersteuning van de infanterietroepen kwam de Albatros D.II van Boelcke in botsing met het toestel van Erwin Böhme. Böhme overleefde de crash maar Boelcke werd gedood bij het neerstorten van zijn vliegtuig. De impact op de grond was van die aard dat Oswald Boelcke enkel kon geïdentificeerd worden aan de hand van zijn “Blue Max” onderscheiding.

TAKTLWG 31 B

Het Taktisches Luftwaffengeschwader 31 stond voorheen bekend onder de naam Jagdbombergeschwader 31 en werd vanaf juni 1958 operationeel op Norvenich.
De eenheid werd op 20/04/1961 hernoemd als het squadron “Boelcke” als eerbetoon aan de legendarische Wereldoorlog I piloot Oswald Boelcke.
Het 31 ste smaldeel vloog respectievelijk op Republic F-84F Thunderstreak, Lockheed F-104 Starfighter en Panavia Tornado die vanaf het jaareinde van 2009 geleidelijk aan werden vervangen door de Eurofighter. Het 31 ste Boelcke werd daarmee het eerste van de vier operationele squadrons op dit toestel binnen de Luftwaffe.

Bronnen : Bundeswehr - Diverse literatuur - Aces WW I - eigen documentatie

(Tekst : Jef Pets - Foto’s en film : Sam & Jef Pets)

Klik op de foto met de emblemen (© Bundeswehr) en bekijk de foto's van Sam dd 28/07/2023.
Klik op de foto van de Tornado voor onze gezamenlijke beeldmontage dd 04/08/2023.
Klik op de foto van de Eurofighter voor onze filmmontage gemaakt op 04/08/2023.