LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
ELEPHANT WALK 312 SQUADRON KNLU @ VOLKEL

Mijn zoon Sam werd, door toedoen van de Spotting Group Volkel (SGV) en dankzij de mensen van Vliegbasis Volkel, in de gelegenheid gesteld om een memorabele dag mee te maken op Nederlandse bodem.
Omstreeks 10.30 uur werden de gegadigden verwacht om zich aan te melden voor het bezoek aan de vliegbasis. Na de nodige identiteits- en veiligheidscontroles trok het gezelschap met de autocar naar de cross-servicing line.
Daar stonden een kleine 20-tal Lockheed-Martin (General Dynamics) F-16 “Vipers” opgesteld. Alle toestellen behoorden tot het 312 de Squadron van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht (Royal Netherlands Air Force).
De mogelijkheid werd geboden om de F-16’s op meerdere plaatsen en vanuit diverse ooghoeken voor de lens te nemen.
Vervolgens werden de toestellen door de crew-chiefs in gereedheid gebracht en namen de piloten plaats in de cockpits van hun F-16’s. Na de nodige controles werden de motoren opgestart en taxieden de vliegtuigen richting de runway.

Daar maakten de piloten zich klaar voor een zogenoemde “Elephant Walk”. Deze terminologie kent zijn oorsprong in Wereldoorlog II. Het was de manier bij uitstek om de vijand te tonen wat voor capaciteiten de eenheid in zijn mars had en hoeveel vliegtuigen zij tegelijkertijd operationeel konden inzetten.
Een grote hoeveelheid vliegtuigen in “close-formation” op hetzelfde moment en op dezelfde plaats in beweging brengen, is vergelijkbaar met het beeld van de indrukwekkende verplaatsingen van grote kuddes olifanten in de rimboe.

In vredestijd kan en werd zo’n Elephant Walk door sommigen aanzien als louter “spierballenvertoon”, maar in de huidige precaire situatie (oorlog in Oekraïne en de vijandelijkheden tussen Israël en Palestina) laat een dergelijke oefening zien dat men paraat staat om, indien en waar nodig, onmiddellijk in te grijpen en weerwerk te bieden. Het is wel voor de laatste keer geweest dat een dergelijke ontplooiing op F-16 is doorgegaan. De transitie naar F-35 is namelijk volop aan de gang en de uitfasering van de F-16’s zal niet lang meer op zich laten wachten.

Tot op de dag van vandaag blijft het een impressionante vertoning. Een dergelijke roll-out met daarop volgende “mass launch” onderstreept de alertheid en de hoge graad van operationaliteit van een eenheid. Het evoceert de staat van paraatheid en de professionaliteit van de duurzame samenwerking die er heerst tussen de piloten en de medewerkers op de grond.
Gaande van piloten, verkeersleiders, brandweerlui, medisch personeel, mekaniekers,  brandstofbevoorrading, vliegveldbewaking kortom te veel om nominatief te vermelden, vormt elk personeelslid op zich een radertje dat maakt dat het geheel draait.

De F-16’s vertrokken op een standaardmissie boven de Noordzee en Denemarken. Om alles in goede banen te leiden, was een teamprestatie nodig van alle 270 mannen en vrouwen die het 312 Squadron vormen
(bron Defensiekrant).

De grijze en mistige weersomstandigheden weerhielden enigszins het maken van mooie foto’s van de opstijgende F-16’s, maar dat vormde geen enkel beletsel om aan ieders verwachtingen te voldoen. Omstreeks 15.00 uur kwam een einde aan het evenement en stapte iedereen tevreden en voldaan op de bus richting de parking.
Het was top!

Met dank aan de Basiscommandant en de medewerkers van de Vliegbasis Volkel, de Commandant van het 312 Squadron Luitenant-Kolonel Vlieger Patrick Vreeburg en de SGV-organisatie voor de gastvrijheid, de geboden faciliteiten en de onvergetelijke momenten die we met zijn allen mochten ervaren.

(Tekst: Sam & Jef Pets - Foto’s: Sam Pets - Defensiekrant Jan Dijkstra)

Klik op foto 1 hierna voor enkele sfeerbeelden en klik op foto 2 (credits Jan Dijkstra) voor het beeldverslag vanhet verloop van het evenement.