LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
URSEL AVIA 2022

Na een onderbreking van enkele jaren (de laatste editie dateerde van 2019) organiseerde Vliegclub Ursel in het weekend van 8 t/m 10 juli op het vroegere militaire hulpvliegveld van Ursel opnieuw een groots evenement. Waren de voorgaande edities voornamelijk fly-ins met daarbij een beperkt vliegprogramma dan werd voor 2022 gekozen voor een echte airshow met veel binnenlandse maar ook een aantal buitenlandse shownummers.

Voor de echte “specialisten” was er reeds op vrijdag 8 oktober een spottersdag gepland met de aankomst van de diverse deelnemers en ook de nodige rehearsels. Op zaterdag beperkten de activiteiten zich tot luchtdopen (oa met een Antonov An-2) maar op zondag was er de echte hoogmis in de lucht voor de vele duizenden enthousiaste toeschouwers.
Alle voorstellingen hier bespreken zou ons te ver brengen; we beperken ons hier tot enkele hoogtepunten en verwijzen verder naar de uitgebreide fotoreeksen van het evenement. Naast de bekende demoteams Royal Jordanian Falcons en het Britse Team Raven was één der absolute toppers zeker de uit het Zwitserse Grenchen komende Classic Formation welke voor in eerst in België te zien waren. Het team bestaat uit een Douglas DC-3 en 3 Beechcraft 18’s. Uiteraard is acrobatie met dergelijke toestellen uit den boze maar de diverse formaties getuigden toch van een hoge graad van professionalisme. Eveneens een primeur voor ons land was de Franse Patrouille Carnet de Vol. Speciaal aan dit acro-duo is dat het uit 2 verschillende vliegtuigtypes bestaat, nl een Pitts S-2B en een CAP-222. 

Van dichter bij huis afkomstig was het Belgian Pitts Team (3 Pitts tweedekkers gevlogen door Luc Coesens en Peter Van Israël uit Geraardsbergen en Roland Supply uit Moorsele). En uiteraard mochten ook de lokale Victors niet ontbreken; zij brachten weer eens het bewijs dat het ook mogelijk is met gewone sportvliegtuigen (4 Piper PA-28’s) een mooie show te presenteren.
Er was eveneens de nodige nostalgie met toestellen uit de oorlogsjaren. Vanuit Duxford was een Catalina Amfibie aanwezig, we zagen presentaties van een Spitfire, een minder bekende Australische Boomerang en een Duitse Fieseler Fi-156 Storch (in licentie gebouwde Morane-Saulnier MS-506L Criquet). Bij dit laatste toestel ligt de nadruk op zeer lage vliegsnelheid en de extra korte aan-en uitloop bij start en lading. Nostalgisch (maar dan van dichterbij in de tijd) was de presentatie van de Britse knalgele Sea King heli.

De militaire deelname beperkte zich tot de Agusta A-109 demo (met veel flares), de SAR-demo van de NH-90 uit Koksijde en enkele overvluchten van een A-400M. Tevens stonden in static een Falcon 7X van de 15e Wing en een Franse Embraer Xingu.

Al met al een zeer geslaagde organisatie welke gezegend was met extreem mooi vliegweer (zon en staalblauwe hemel).

(Tekst : Marc Van Ryssel - Foto’s : Marc Van Ryssel - Raymond De Clercq - Gunther Matterne - Daniel Vermeersch -Sam Pets)

Klik op de foto's hieronder voor de reeksen van respectievelijk 08, 09 en 10/07/2022 (2 reeksen).