LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
DE RONDE HANGARS VAN GRIMBERGEN

Ter gelegenheid van Open Monumentendag waren er op zondag 11 september 2022 geleide bezoeken voorzien aan de unieke ronde hangars op het vliegveld van Grimbergen. Dit vliegveld werd aangelegd in september 1939 als militair reservevliegveld. Tijdens de bezetting vanaf mei 1940 werd het in gebruik genomen door de Luftwaffe en na de bevrijding (tussen oktober en december 1944) door een RAF-Wing.

In juni 1946 werd het terrein overgedragen aan de toenmalige Regie der Luchtwegen voor civiel gebruik. Voor het stallen van de vliegtuigen werden tussen maart 1947 en de zomer van 1948 door de aannemer Alfred Hardy (1900-1965) uit het Waalse Quiévrain 2 unieke, ronde hangars gebouwd. Deze gebouwen waren volledig in gewapend beton opgetrokken waarbij werd uitgegaan van 4 pilaren in het centrum met daar bovenop een rond dak eveneens in beton; het geheel had een beetje de vorm van een paddenstoel. Beide gebouwen hadden een diameter van 50 m, een hoogte van 7 m en een oppervlakte van 2000 vierkante meter. Er was plaats voor maximaal een 30-tal toestellen. Het middengedeelte (tussen de 4 pilaren) kon gebruikt worden als onderhoudswerkplaats maar dat is op heden niet meer toegelaten. Schuifdeuren op rollers sluiten de hangars rondom af zodat het in- en uitrollen van geparkeerde vliegtuigen in alle richtingen mogelijk is. Op heden mogen er nog maximaal 27 vliegtuigen in elke hangar gestationeerd worden. Een heel uitgebreid artikel (met veel technische en bouwkundige uitleg) over de hangars welke op heden in renovatie zijn (men is nu bezig het H2, H1 volgt daarna)  is terug te vinden op de website van Hangar Flying waar we hierbij graag naar verwijzen.
Sinds december 2007 staan beide hangars officieel als geklasseerde monumenten ingeschreven.

Tussen 1952 en 1989 was Grimbergen de thuisbasdis van de toenmalige Burgerluchtvaartschool welke vooral zorgde voor de opleiding van de toekomstige Sabena-piloten. De school maakte in eerste instantie gebruik van DH-82 Tiger Moths voor de beginopleiding waarna de scholing werd verdergezet op 2-motorige Cessna 310’s. De DH-82 ’s werden vanaf 1969 vervangen door in totaal 13 Marchertti SF-260’s. Deze laatsten vlogen (evenals de Cessna 310’s trouwens) in de bekende Sabena-kleuren met het blauwe kielvlak met daarop de witte “S”. De Cessna’s ruimden de plaats voor de grotere turboprop Embraer Xingu maar dit laatste type vloog nooit vanop Grimbergen (wel vanop Zaventem).

Het beheer van het vliegveld van Grimbergen werd in 1989 overgeheveld naar de Vlaamse Gemeenschap en in 1992 werd het veld gesloten voor alle vliegverkeer. In mei 1997 volgde de heropening als Recreatief Vliegveld Grimbergen. Op heden herbergt het een aantal privé-toestellen en is het tevens de thuisbasis van 2 vliegclubs, te weten VZW Sabena Aeroclub en VZW Vliegclub Grimbergen.

Naast de ronde hangars zijn er nog 2 interessante “monumenten” terug te vinden op het Grimbergse vliegveld.
Sinds juni 1998 staat een ex-Aéronavale Fouga CM-175 Zéphyr als poortwachter in de ingang. De Zéphyr is de marineversie van de bekendere Fouga Magister. De uiterlijke verschillen zijn een licht in de neus, een versterkt onderstel en uiteraard de vanghaak (onmisbaar voor landingen op vliegdekschepen). De Franse marine gebruikte tussen 1959 en 1994 in totaal 30 exemplaren bij het Escadrille 59S op Hyères voor de opleiding van piloten voor de Franse vliegdekschepen.
Daarnaast werd op 4 november 2016 een monument onthuld als aandenken aan de (Noorse) RAF-Wing 132, welke tussen oktober en december 1944 op Grimbergen gestationeerd was. In totaal 4 Spitfire squadrons (66, 127, 331 en 332) vormden deze Wing welke voor een belangrijk deel (de squadrons 331 en 332) bestond uit Noors personeel.

(Tekst & Foto’s: Marc Van Ryssel)

Klik op foto hierna voor de beeldreportage van Marc.