LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FALCON AUTUMN 2022

Het Nederlandse ministerie van defensie kondigde op hun website de grootschalige oefening Falcon Autumn 2022 aan. Grote delen van Nederland kregen tussen 31 oktober en 18 november te maken met een oefening genaamd: Falcon Autumn. In internationaal verband (Nederland, US Army Europe en Polen) trainden verschillende eenheden op de grond en in de lucht op grootschalige luchtlandingsoperaties.
De deelnemende helikopters waren afkomstig van de Nederlandse luchtmacht, het Amerikaanse en Poolse leger. Het ging om:

Defensie Helikopter Commando Nederland
4x Chinook-transporthelikopter (CH-47 CAAS)
2x Cougar-transporthelikopter (AS-532U2)
4x Apache-gevechtshelikopter (AH-64D)
2x NH90-maritieme gevechtshelikopter (NH90)

12th CAB US Army Europe
8x CH-47F (Chinook-transporthelikopter)
8x UH-60 (Black Hawk-transporthelikopter)
6x AH-64D (Apache-gevechtshelikopter)

25th Air Cavalry Brigade Polen
3x MI-8/MI-17-transporthelikopter (MI-8/MI-17)

Gunther en enkele van zijn kameraden besloten om van 6 tot 9 november met een mobilhome naar Nederland af te reizen om deze oefening van dichterbij te kunnen bijwonen.
Op zondag 6 november werd er ’s avonds koers gezet richting de omgeving van Volkel en de Peel om vanaf maandag bij het ochtendgloren geen enkele vliegbeweging te missen vanaf de Peel.
De eerste koude was in het land dus goed ingeduffeld stonden we met camera en ladder paraat langs de draad aan vliegbasis De Peel sedert 2012 Luitenant-generaal Bestkazerne genoemd.
De eerste helikopter die opsteeg was een Nederlandse NH90.  Het was dan lang wachten voor de volgende helikopters opstegen. Dit gaf de tijd om een kleine wandeling te maken en de “static” vanop een afstand te fotograferen. Het geduld werd beloond en omstreeks 13u40 stegen 2 Apaches (Nederland) en een Mil Mi 8 (Polen) op.
Wat later rond 14u steeg een grote formatie op. Deze bestond uit een NH90 (Nederland), een Cougar (Nederland), een Mil Mi 8 (Polen) en drie Nederlandse Chinooks. Het was een uniek zicht om deze toestellen te zien oplijnen naast de piste, hun formatie te zien vormen en uiteindelijk tegen de wind in met zijn gezessen de missie te zien beginnen.

Vervolgens was het meer dan 2 uur wachten op de volgende actie. De take-off van 4 door de Amerikanen gevlogen toestellen: 2 Chinooks en 2 Black Hawks. Eén van de Black Hawks was uitgerust met external fuel tanks wat voor mij persoonlijk een “first spot” was. Even later werden de laatste vertrekkende toestellen van de dag gespot, een paar Apaches waarvan één Longbow variant.

Einde van de dag? Nee, het avondvliegen op Volkel stond nog op het programma. Het fotograferen van de vertrekkende en landende toestellen op Volkel zal iets voor een andere keer zijn. We hielden het op filmen. F16’s en F35’s van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht lieten er op maandagavond 7 november het beste van zichzelf zien.

Dinsdag 8 november begon bij Vliegkamp De Peel maar al snel werd er op basis van een Notam koers gezet richting Malden. De enige plaats die ons logisch leek in Malden om een heli-oefening te houden was het zweefvliegveld dus op naar dat mooie stukje natuur in de buurt van Nijmegen.
Het was een typische spotter dag: een twintigtal spotters stonden vroeg in de ochtend te wachten op de komst van vliegactiviteiten. Komen ze, komen ze niet? Na enkele uren wachten vertrokken er sommigen andere bleven mooi geduldig wachten of hopen. Geduld werd echter beloond. Het was ruim na 16u toen de eerste heli’s overvlogen. En wonderwel deze keer klopte het gerucht: vlak voor Boscafé de Zweef (helaas gesloten) simuleerde een Chinook een noodlanding in vijandig gebied.

De Nederlandse defensie was zeer spotter - en publiek gezind. Men kon probleemloos vanop afstand langs verschillende kanten de nodige foto’s nemen van de heli. In de tussentijd verzorgden een Cougar en een Apache voor de beveiliging van de landingszone vanuit de lucht. Een knap staaltje van professionalisme.

Na een “avondshoot” (ik herhaal het graag, de Nederlandse defensie was zeer spottersgezind zolang je je aan enkele veiligheids- en beleefdheidsregels hield) waar geëxperimenteerd werd met sluitertijd, witbalans van de camera was het tijd wat te gaan eten. Van een toezichter mochten we in de buurt blijven zolang we niet in de weg liepen. Onze nachtrust in de mobilhome (we hadden toestemming om ter plaatse te blijven staan) zou, zolang we niet voor middernacht gingen slapen, niet verstoord worden.  
Gezien het donker was en de nacht gevallen was kon er van de avond en nachtactiviteiten niets gefotografeerd worden. Toen de oefening rond middernacht ter plaatse effectief werd afgeblazen hadden we nog een kort gesprek over het toestel met de boordcommandant en kon iedereen voldaan gaan slapen.

De volgende ochtend woensdag 9 november stonden we reeds vroeg op een veilige afstand te kijken naar de voorbereidingen voor de take-off van het toestel. Bij zonsopkomst steeg de Chinook op en zette deze na een ererondje koers richting de Peel.
Het was tevens het einde van een mooie spotterstrip!

(Tekst & Beeldmateriaal: Gunther Matterne)

Klik op de eerste foto voor de beeldreportage, klik op de tweede foto voor de filmcompilatie.