LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
END OF SEASON RED DEVILS DISPLAY TEAM

Op 26 oktober 2017 werd Lunak uitgenodigd op de basis van de 1° Wing te Bevekom (Beauvechain) naar aanleiding van de Red Devils’ laatste demo-vlucht van het seizoen.
2017, het jaar waarin het internationaal en nationaal vermaarde stuntteam hun 60 jarig bestaan viert. Hierna, in het kort, de geschiedenis van de enige, echte Rode Duivels.
1957 - 1963
In 1957 ontstond het team onder impuls van Robert “Bobby” Bladt, die eerder aan de wieg stond van de “Aerobobs”, een team op Meteor.
Onder leiding van “Bobby” vloog het prille Rode Duivels-team met de Hawker Hunter en namen met hun strakke formatievluchten deel op meerdere vliegshows.
De toestellen werden in de Belgische driekleur geschilderd. Vandaar kregen zij vermoedelijk ook hun huidige, ondertussen wereldbekende naam, de Rode Duivels.
Door omstandigheden hielden de Red Devils in 1963 op te bestaan.
1965 - 1977
Het team werd in 1965 nieuw leven ingeblazen door Jacques “Red” Dewaelheyns. Hij stelde een team samen op Fouga Magister en werd de eerste leader van de herboren Red Devils. De toestellen kregen hetzelfde kleurenschema als hun voorganger, de Hunter.
De Franse Patrouille de France vloog in dezelfde periode ook op de Fouga, hun toestellen hadden een quasi identieke schildering, weliswaar in de Franse nationale kleuren.
Door toenmalige ontwikkelingen binnen de Belgische Luchtmacht, werd het team afgevoerd en verdwenen de Red Devils in 1977 voor een tweede keer van het toneel.
In het jaar 2008 besloten enkele instructeurs, vliegend op Marchetti, om samen formatievluchten in te oefenen en hun kunnen te tonen aan het grote publiek. De geboorte van Hardship Red werd een feit en de piloten oogstten groot succes en bewondering op diverse airshows, officieel vanaf 2009.
Naar aanleiding van de viering van 65 jaar Belgische Luchtmacht, kwamen de toenmalige Stafchef van de Luchtmacht, Generaal Van de Voorde, en de oud-gediende van de Red Devils, Jacques “Red” Dewaelheyns, tot een mooi vergelijk : het heropstarten van de Rode Duivels !
2011 - heden
Voor de derde keer, en drie keer is scheeprecht, zagen de Red Devils in 2011 opnieuw het levenslicht. Esperamus, laat ons hopen, dat ze deze keer voor goed en altijd mogen en kunnen blijven bestaan.
De gele Marchetti’s van Hardship Red werden in een nieuw jasje gestoken. De Belgische driekleur herrees op de vliegtuigen, net zoals men die kende op de Hunters en de Fouga’s.
Ondertussen zijn we al enkele jaren verder, niettemin zijn de kwaliteiten van het kunst- en formatievliegen van de Red Devils, over de 70 jaar heen, nog steeds dezelfde : wereldberoemd, naadloos uitgevoerde displays en sublieme voorstellingen voor het publiek. Samen met de andere display-teams (Solo F-16 - Agusta A-109) zijn zij een, tot ver buiten onze landsgrenzen, bekend en geliefd uithangbord van onze Belgische Luchtmacht.
Spijtig te vermelden dat de peter van het huidige team, Jacques “Red” Dewaelheyns, dit jaar zijn allerlaatste vlucht heeft aangevat. Maar zoals zijn naasten het zo mooi stelden : “pilots never die, they just fly away”.
Red waakt voortaan onzichtbaar als engelbewaarder over de schouders van zijn geliefde Red Devils.
In het feestjaar kregen de Red Devils voor de allereerste keer een meter toegewezen. Niemand minder dan de dochter van Jacky Ickx, Vanina Ickx, neemt voortaan de honneurs waar als kersverse meter van het team.
Terug naar 26 oktober 2017. De genodigden werden welkom geheten in een loods, die werd omgedoopt tot tentoonstellingsruimte. Aan de “wall of fame” kon men tal van foto’s bekijken van het prille begin van de Red Devils tot op heden. Op een scherm kon men permanent filmpjes bekijken over de jaren heen. Binnen stonden de 1/3 schaal Marchetti’s van de Mini- Red Devils opgesteld naast hun levengrote broer. Een magnifieke turbine-aangedreven modelbouw Hawker Hunter was eveneens een blikvanger.
Buiten stonden de Marchetti’s te blinken, ongeduldig wachtend om gevlogen te worden.
Na een eerste start-up zochten de piloten het luchtruim op en kwamen aangevlogen in formatie met een Fouga Magister. De MT-5, een rasechte Belgische Luchtmacht Fouga, is sinds een tweetal jaar opnieuw luchtwaardig en opereert vanuit Antwerpen. Een niet-vliegend exemplaar, de MT-13, kan je terugvinden in het Stampe & Vertongen museum eveneens op de Antwerpse luchthaven.
Generaal-Vlieger en Stafchef van de Belgische Luchtcomponent, Frederik Vansina, vloog mee aan boord van de Fouga, hij had plaatsgenomen in de back-seat van de “fluitende schildpad”.
Nadien kwam het Agusta demo-team hun kunnen tonen. Deze piloten zijn het neusje van de zalm en er zijn weinigen of geen, die de Agusta A-109 helikopter kunnen voorvliegen zoals zij dat doen. Een machtig mooie demo van een top-team !
Om technische reden kon de solo demopiloot, “Gizmo”, met zijn F-16 geen voorstelling brengen op het afscheid van het 60 jaar Red Devil seizoen.
Later vertrokken de Marchetti’s voor een tweede keer en gaven een demonstratie om u tegen te zeggen.
Na de landing werden de Marchetti’s mooi opgelijnd bij de Fouga, wat mooie plaatjes voor de fotografen opleverden.
Eindelijk konden de gastheren, piloten en de crewleden, “de riem er af gooien” en werd het een gezellig samenzijn, waarbij menig verhaal en anekdote werd uitgewisseld.
Bedankt Red Devils voor al de mooie momenten die ik, door de jaren heen, samen met jullie mocht beleven.
Als fan van het eerste ogenblik wens ik jullie nog mooie jaren toe. Jullie zijn een topteam, gesierd door jullie inzet, professionalisme, bescheidenheid en bereikbaarheid waarvoor een dikke proficiat !
Ik kijk al uit naar volgend jaar om jullie opnieuw te ontmoeten en jullie allen weer te zien schitteren in het seizoen 2018!

(Reportage Jef - Foto’s Raymond & Jef)

Klik op de foto's en bekijk de compilatie van het afscheid aan seizoen 2017.