LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
EU- NATO EN G7-TOP IN BRUSSEL 24-25/03/2022

De ernst van de situatie in Oekraïne waren de directe aanleiding voor alweer een bijeenkomst van staatshoofden, regeringsleiders en hooggeplaatste politici in Brussel. Het enige positieve van dergelijk topoverleg, voor zover daaraan iets positief is gezien de context, is de komst van een hele verzameling regerings- en luchtmachttoestellen die onder normale omstandigheden niet op onze nationale luchthaven te zien zijn.
Voor het grote publiek was de topper uiteraard de VC-25 (USAF VIP-uitvoering van de Boeing 747) die als Air Force One op 23 maart rond 21.00 uur president Joe Biden op Belgische bodem neerzette. Zoals steeds brengt het bezoek van de Amerikaanse president een heel logistiek circus op gang, waarbij o.a. voertuigen en een heli met C-17’s naar EBBR gevlogen werden. Op maandag 21 maart bv. landden er niet minder dan 3 C-17’s, telkens met enkele uren tussenruimte. Ook de C-32A’s (Boeing 757’s in USAF dienst) vlogen af en aan, o.a. om veiligheidspersoneel naar België te transporteren. De Amerikaanse president vertrok net na de middag op vrijdag 25 maart richting Polen, uiteraard onder massale belangstelling. Bonus voor de aanwezigen : er werd opgestegen vanaf baan 07R, vlak voor het spottersterras “Caricole” dus.
Los van de Amerikaanse vliegende hardware was er aan andere interessante vliegtuigen gedurende de week absoluut geen gebrek. Zo zagen we op maandag 21-03 de Airbus A319CJ “2801” van de Tsjechische regering, Hongaarse luchtmacht Dassault Falcon 7X “607”, Slovaakse regering Fokker F.100 “OM-BYC”, Luxemburgse Politie Airbus H145M “LX-FAB” en de Luftwaffe Bombardier Global 6000 “14+05”. Op woensdag 23-03 was de topper ongetwijfeld de Canadese Airbus A310 in zijn retrokleurenschema. Donderdagvoormiddag 24-03 werd doorspekt met de aankomst van de laatste deelnemers aan de vergaderingen. Absolute toppers waren de 2 Boeing 777’s van de Japanse delegatie, die met een half uur verschil kort na zonsopgang aanvlogen op baan 25R. De Griekse Gulfstream V “678” zat net tussen beide 777’s in. Na de 2e Japanner kwamen respectievelijk volgende toestellen binnen : Poolse Gulfstream G.550 “0001”, Bulgaarse Airbus A319 “LZ-AOB”, Finse Gulfstream G.150 “OH-WIL”, Britse Airbus A321 Neo “G-XATW”, Tsjechische Airbus A319CJ “2801”, Spaanse Airbus A310 “45-51”, Italiaanse A319CJ “MM-62243”, Luftwaffe A319CJ “15+02”, Franse luchtmacht Airtech CN.235-300M “64-HE”, Spaanse Dassault Falcon 900 “45-40”.
Uiteraard is deze lijst allesbehalve compleet (over de normale passagiers- en vrachtvluchten spreken we niet eens), maar het geeft wel een idee van de drukte die onze nationale luchthaven mocht ondergaan. Hopelijk volgt binnenkort een nieuwe ronde van topoverleg (met de komst van een nieuwe reeks interessante vliegtuigen),  niet om over de evolutie van de oorlog in Oekraïne te spreken maar integendeel over de wederopbouw volgend op het afkondigen van een vredesbestand !

(Tekst & foto’s : Guido Van Roy)

Klik op de foto van Air Force One hierna en bekijk de fotoreeks van Guido.