LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
DE VLIEGENDE VLAGGEN VAN DE BALTISCHE STATEN

De 3 landen Estland, Letland en Litouwen (resp. Estonia, Latvia en Lithuania in het Engels) staan samen bekend als de Baltische staten. De 3 gewezen Sovjetrepublieken situeren zich aan de Baltische zee. Na een jarenlange  Russische overheersing werden ze onafhankelijk op 6 september 1991.
Estland, met als hoofdstad Tallinn, is het meest noordelijke van de 3 landen en heeft Letland, Finland en Rusland als direkte buren. Letland, met als hoofdstad Riga,  wordt dan weer ingesloten door Estland, Litouwen, Belarus en Rusland. Litouwen tenslotte, met als hoofdstad Vilnius, is het zuidelijkste van de 3 Baltische staten en rekent Letland, Belarus, Polen en Rusland tot haar direkte buurlanden.
Volgend op de onafhankelijkheid werden in de 3 landen meerdere luchtvaartmaatschappijen opgestart. Estonian Air, die o.a. op Brussels Airport vloog, ging in 2015 bankroet. Het eveneens uit Estland afkomstige Nordica houdt het op chartervluchten en is af en toe op EBBR aan te treffen, vliegend voor SAS. Smartlynx Airlines uit Letland, met Smartlynx Estonia Airlines als filiaal, voert  o.a. chartervluchten uit voor maatschappijen die tijdelijk wat extra capaciteit kunnen gebruiken. In die hoedanigheid zijn de meestal volledig witte Airbus A320’s tijdens de zomermaanden regelmatig op EBBR te zien op vluchten voor o.a. TUI. De Litouwse maatschappij Lithuanian Airlines, inmiddels failliet, was ooit ook af en toe te gast op EBBR, net als GetJet Airlines en Heston Airlines.
Terug naar Letland dan… Hier werd op 28 augustus 1995 officieel de vliegmaatschappij airBaltic (let op de kleine letter “a” in “air”) opgericht, met als thuisbasis de luchthaven van Riga. Later werden er ook activiteiten ontplooid op de luchthavens van Vilnius en Tallinn, wat het Baltische plaatje compleet maakte.
In de beginjaren werd met een allegaartje aan airliners gevlogen (Fokker 50, Saab 340, Dash-8, B737, A319, Bae146/Avro RJ70), tot op 29 november 2016 de eerste Bombardier CS300 in dienst werd genomen (die door de inmenging van Airbus vanaf 2018 Airbus A220-300 gedoopt werd). In 2020 verliet de laatste B737 de vloot van airBaltic, die vanaf dan uitsluitend uit A220-300’s bestond. Inmiddels zijn daarvan 39 toestellen in dienst met nog 11 in bestelling. Het standaard kleurenschema bestaat uit een witte romp terwijl motorgondels en vertikaal staartvlak grasgroen uitgevoerd zijn. De “airBaltic” titels op de romp en motorgondels en “Baltic” op de staart zijn uitgevoerd in donkerblauw.
In 2018 vierde Letland haar 100ste verjaardag. airBaltic stak hiervoor de A220-300 YL-CSL in een patriottisch jasje, met de kleuren van de Letse vlag in een fraai golfpatroon over de romp en de vlag op de staart. Een witte “Latvia 100” tekst onder op de romp werd aangevuld door dezelfde tekst in het rood op het witte deel van de staart. De wit/rode A220 werd daarmee een opvallende verschijning in de lucht.
In augustus 2019 werden 2 bijkomende A220-300’s in een qua vorm gelijkaardig kleurenschema gestoken, respectievelijk met de kleuren van de vlag van Estland (YL-CSJ) en Litouwen (YL-CSK). Aanleiding hiertoe was de 30e verjaardag van “the Baltic Way”, een mensenketting van 2 miljoen deelnemers die in Augustus 1989 op deze manier haar smeekbede voor nationale onafhankelijk kracht bijzette.
We merken op dat de rood/witte YL-CSL hierbij een kleine aanpassing aan zijn kleurenschema ontving : de “Latvia 100” titles op de staart werden vervangen door een iets groter geschilderd “Latvia”.
Sindsdien zijn de 3 gekleurde vogels van airBaltic sporadisch op EBBR te gast, al zijn het uiteraard overwegend de standaard wit/groen geschilderde toestellen die op bezoek komen.

(Geraadpleegde bronnen : airBaltic website, Wikipedia, eigen documentatie)

(Tekst & Foto’s : Guido Van Roy)


Klik op de foto hierna voor het bijbehorende beeldmateriaal van Guido.