LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
20191026 FAKKELTOCHT 75 JAAR BEVRIJDINGSVLIEGVELD B67

In de zomer van 1939 werd ten zuiden van de Urselseweg een graspiste van 900 meter aangelegd voor het Belgisch leger. Op 11 mei 1940 werden er vliegtuigen zoals Fairey Fox en Renard R16 gestationeerd in Ursel als verdediging tegen de inval van de Duitsers. Het duurde echter niet lang want het vliegveld werd al op 27 mei ingenomen door de Luftwaffe. In juli werden de gebouwen hersteld en de startbaan verhard met beton. In de herfst van 1940 werd het vliegveld overgedragen aan de Italiaanse Luchtmacht die er op 14 oktober arriveerde met een 50-tal Fiat CR.42’s. Het 18° Gruppo opereerde tijdens de bezetting voornamelijk tegen Engeland.
Bij de bevrijding in september 1944 werd het vliegveld ingenomen door de Royal Air Force en kreeg Ursel als code B-67. Na enkele aanpassingen waaronder het verlengen van de startbaan met stalen matten, werden op 30 oktober 1944 vanuit het Franse vliegveld Merville-Calonne 4 squadrons Hawker Typhoons overgevlogen naar Ursel.
Het 164 squadron, 183 squadron, 198 squadron en het legendarische 609 squadron voerden vanaf Ursel geregeld aanvallen uit op het eiland Walcheren en de Scheldemonding om zo de toegang tot de haven van Antwerpen vrij te maken. Dit heeft maar enkele weken geduurd, nadien is het vliegveld verlaten door de Royal Air Force.
Na de oorlog is het vliegveld opgedoekt en zijn de velden teruggegeven aan de onteigende boeren. Op de site van het voormalig oorlogsvliegveld zijn nu nog altijd overblijfselen te zien uit de oorlogsperiode.
Via een pad door het bos met 11 infoborden kom je aan het gedenkteken op de site van het Vervlogen Verleden waar na 75 jaar bevrijding deze serene herdenking plaatsvond. Hier werd mede door de werkgroep B-67 nogmaals hulde gebracht aan de piloten en crew van de RAF voor hun moed en opoffering tijdens onze bevrijding. De opening gebeurde door het overvliegen van 2 Evektors van de Vliegclub Ursel.
Deze zijn gedoopt met de bijnaam Spirit of Mony (OO-VMA) en Spirit of Charlie (OO-VMD).
Remy “ Mony “ Van Lierde was smaldeelcommandant van het 164 squadron en Charles “ Windmill Charlie “ Dumoulin was commandant van 609 squadron tijdens deze periode op Ursel. Na enkele toespraken , doedelzakmuziek en een bloemenhulde weerklonk luidkeels bij een Toast to the Fallen, de strijdkreet van 609 squadron “ TALLY  HO “ in de avondschemering. De fakkels werden aangestoken en iedereen keerde via het bospad terug naar het clubhuis van de Vliegclub Ursel.

(Tekst & Foto’s : Raymond De Clercq)

Klik op de foto voor de fotoreportage van Raymond.