LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
20210822 LIJNBESTURING F2B LIMBURGSE VLEUGELS

Lijnbesturing is een onderdeel in de modelvliegsport waarbij, afhankelijk van het wedstrijdtype, het hoogteroer of andere functies van het model door kabels worden aangestuurd. Lijnbesturing omvat vier hoofdcategorieën die als volgt worden benoemd:
F2A - Snelheid / F2B - Kunstvlucht / F2C - Teamrace en F2D - Combat.
Door middel van een handvat kan de modelpiloot zijn toestel besturen. Lijnbesturing is het enige onderdeel binnen de modelvliegerij waarbij het vliegtuig fysiek met de piloot verbonden is. De piloot staat in het midden van een afgebakende cirkel en draait rondjes waarbij het model op een afstand blijft die gelijk is aan de lengte van de lijnen. De piloot kan het model ook recht boven zijn hoofd laten vliegen, loopings maken en zelfs rugvluchten uitvoeren.
De lijnen of kabels bestaan uit 7 gevlochten draden van 4/10° mm dik. Om de sterkte van de lijnen te controleren wordt er, vooraleer men de lijnen effectief gaat gebruiken, een pull-test uitgevoerd met een voorwerp dat 10x meer weegt dan het modelvliegtuig dat men aan de lijnbesturing gaat koppelen. Bij kunstvlucht (F2B) worden de langste lijnen gebruikt gaande van 18m tot maximaal 22m.
De motoren lopen meestal op brandstof met een kracht van 0,8 tot 1 pk. De elektrische motoren die momenteel meer worden aangewend produceren ongeveer hetzelfde vermogen als die van de brandstofmotoren. De snelheid van de modelvliegtuigen bedraagt ongeveer 25m/sec of zo’n 80 à 90 km/u.

Ik wist van het bestaan van lijnbesturing, maar had het nog nooit zelf gezien. Op 22/08/2021 mocht ik aanwezig zijn op het vliegveld van Genk (Zwartberg) bij de Limburgse Vleugels om er een wedstrijd F2B bij te wonen. Normaal gezien was de organisator van deze wedstrijden op Zwartberg steeds hun clubgenoot Salvatore “Sal” Barile, zelf een fervent vrije vlucht- en lijnbesturingspiloot, maar spijtig genoeg overleed hij in mei van dit jaar zie ons artikel hier.
Voor deze organisatie van deze F2B manche werd een clublid bereid gevonden om de fakkel van Sal over te nemen, bijgestaan door een (administratieve) medewerker. Samen zorgden zij voor een uitstekende en vlotte organisatie van de wedstrijd.
Er waren vijf piloten aanwezig uit Duitsland en België. De vluchten, die steeds binnen de 7 minuten dienden afgewerkt te worden, werden beoordeeld door drie juryleden. Er werden punten gegeven van 0 tot 10 welke voor het eindklassement werden vermenigvuldigd met de moeilijkheids-coefficient van de te vliegen figuur.
Na de prijsuitreiking werd er hulde gebracht aan Salvatore in aanwezigheid van zijn echtgenote en enkele familieleden. Men overweegt zelfs om een wedstrijd of een evenement te vernoemen als eerbetoon aan hun clubmakker Sal.

Met dank aan de organisatoren, juryleden, wedstrijdpiloten en clubleden van de Limburgse Vleugels voor de gastvrijheid en de gewaardeerde medewerking om dit artikel tot stand te brengen.

(Tekst : Jef Pets - Foto’s : Guido Beckers - Jef Pets - Film : Jef Pets)

Klik op de eerste voor de fotoreeks en klik op de tweede foto voor een filmfragment, klik op de derde foto voor de fotoreportage van Guido.