LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
AIR LEGEND PARIS-VILLAROCHE 2022

Op 10 september vertrokken we om 6 u ‘s morgens met zo’n 42-tal luchtvaartfanaten op een busreis naar de Air Legend air show in Villaroche-Melun.  Flanders Aviation Society (FAS) had een reis georganiseerd met een opstapplaats in Brugge en Wevelgem.
Bij aankomst in Melun hadden we het geluk dat onze autobus tot aan de ingang van het vliegveld mocht rijden. Dat was voor het grote aantal andere bezoekers helemaal niet het geval omdat de voorziene parking, een grote grasweide, niet kon gebruikt worden door de overvloedige neerslag van de vorige dagen. Door de parkeergelegenheid voor auto’s op een andere verharde plaats te voorzien was het voor deze bezoekers een heel eind stappen tot aan de ingang van het evenement.
Tot 12 u was het mogelijk om bijna alle aanwezige vliegtuigen van dichtbij te bewonderen in de statische tentoonstelling. Daar stond o.a. een oude Dassault Mystére IV A uit de jaren 1950 en het prototype van de Hurel Dubois HD-34 (F-AZNH) gebouwd in 1957. Een witte Dassault Rafale C van de Franse Luchtmacht was speciaal beschilderd ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van het Regiment de Chasse 2/30 Normandie-Nièmen.
Deze zijn nu gebaseerd bij het 30ste escadre de chasse op BA 118 in Mont-de-Marsan. Na het bezoek aan de tentoongestelde vliegtuigen zocht ik een plaats met zicht op de taxiway en de startbaan. De show begon om 13 u met 3 Rafale M van de Franse Marine (6-12-35) en een civiele Morane Saulnier Paris (F-AZLT). Daarna kwamen enkele
oude transporttoestellen aan bod. Een Lockheed Electra (F-AZLL), DC-3 (F-AZOX), Noratlas (F-AZVM) en de Flamant (F-AZZR).
Een knap staaltje acro vliegen werd gepresenteerd met de Extra 330 SC (F-TGCJ), gevolgd door de voorstelling van de A400M van de Franse Luchtmacht (0089). Een Stinson L-5 Sentinel en een zeldzame Aeronca  O-58B/L-3B vlogen mooi in formatie (F-AYLV en F-AYTH).
Daarna was het de beurt aan enkele warbirds. Zo zagen we 2 P-40’s (F-AZKU en G-CGZP) gevolgd door het duo Mustang en Thunderbolt (G-TFSI en G-THUN) en nadien de 2 Spitfires (F-AZJS en G-LFVB). Even later nog de 2 Yakovlevs (F-AZNN en F-AZOS) en de Corsair (F-AZEG) met de Catalina (G-PBYA).
Tijdens de voorstelling van de Skyraider (F-AZFN) en de Bronco (F-AZKM) werd een aanval gesimuleerd op het vliegveld waarbij enkele spectaculaire vuurballen te zien en te horen waren.
Een mooie Canadair Sabre (F-AYSB) liet ons genieten van de vroegere jets. Evenals de bij Canadair gebouwde CT-133 of T-33 (F-AYMD).
Een heel ander type was dan weer de De Havilland Vampire (F-AZOO).
Ook een mooi duo waren de 2 Spaanse Cessna FTB337G Milirole die in een vorig leven bij de Portugese Luchtmacht vlogen ( EC-IPL en EC-MYM) .Maar deze zijn nu te zien in een fake USAF uitvoering.
Met de 2 blauwe Aero L-39’s (ES-TLB en LX-STN) kwamen we in een moderner tijdperk terecht. De demo van de zwarte Franse Rafale was zoals gewoonlijk verbluffend te noemen. Tijdens deze voorstelling begon het al wat te regenen, maar na de landing viel het water met bakken uit de lucht.
De BD-5 minijet (F-PJET) was al naar de startbaan vertrokken en ook de Patrouille de France was al onderweg daarnaartoe. De BD-5 hebben we echter niet meer zien vliegen. Het regende zo hevig dat het overgrote deel van de toeschouwers toen al naar huis zijn vertrokken. Na 45 min. klaarde de hemel wat op en konden we toch nog genieten van de prachtige demo van de Patrouille de France. Het was een mooie show, maar spijtig genoeg waren ook hier alweer enkele afwezigen. Zoals het Team Yakovlevs, de Hurricane, de Mig 15, onze Belgische Spitfire (OO-XVI) en de Classic Formation enz…
De zon hebben we nauwelijks gezien, het was een grijze dag, gelukkig is het maar op het einde beginnen regenen. Een show zoals deze is altijd mooi om zien, we kijken dan ook weer uit naar een volgende editie.

(Tekst & Foto's: Raymond De Clercq)

Klik op foto hierna voor de beeldreportage van Raymond.