LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
ROTORWORLD: NIEUW EVENEMENT IN MIDDELKERKE

Het begin van de zomervakantie bracht ons meteen de primeur van een nieuw luchtvaartevenement aan de Belgische kust: Rotorworld. Bedoeling van het gebeuren was het organiseren van een fly-in enkel en alleen voor helikopterpiloten en tevens het grote publiek te laten kennis maken met deze toch wat speciale tak van de luchtvaart.

De intentie mag dan best lovenswaardig geweest zijn, de realiteit was anders. Vooreerst was de datum van het gebeuren (01, 02 en 03 juli) slechts gekozen daar die samen viel met 2 andere luchtvaartevenementen in West-Vlaanderen, te weten de jaarlijkse Belgische Aerobatic Championships op de luchtmachtbasis van Koksijde en de fly-in en airshow van Vliegclub Moorsele.
Komt daarbij dat er in de voorafgaande dagen en weken weinig of geen publiciteit te vinden was in de onmiddellijke omgeving (Oostende, Middelkerke). De locatie van het gebeuren (een weide achter Industrieterrein de Kalkaart langs de Nieuwpoortsesteenweg halfweg tussen Middelkerke-Dorp en de luchthaven Oostende-Brugge) was voor niet-lokalen zo goed als onvindbaar.

Persoonlijk waren we enkel op vrijdag 1 juli ter plekke maar naar we vernamen was de aanwezigheid van helikopters en ook in het weekend zelf heel gering. Op vrijdag waren er slechts 6 “vliegende” bezoekers waarvan 1 (de ULH Dynali H3) via de weg was aangevoerd. Een Robinson R-22 Beta (OO-STC) vertrok na ongeveer een uurtje terug naar Wevelgem. Een Aérospatiale SA-342M Gazelle (OO-XDT) van een privé-eigenaar uit Zomergem was de ganse dag aanwezig.

De weinige aanwezigen werden kort na de middag wel verwend met de gezamenlijke aankomst van 3 echte old-timers. 3 Bell 47G’s (OO-KAB, MBE en SOL) kwamen uit het verre Limburg (Zwartberg en Kasterlee) overgevlogen. Deze licht 2-persoonshelikopter dateert uit 1945 (eerste vlucht: 08/12/1945) en tussen 1946 en 1974 werden er door Bell, Agusta, Westland en Kawasaki ongeveer 5600 stuks van gebouwd. Tijdens de Koreaanse oorlog werd het toestel intensief gebruikt door de US Army voor het vervoer van gewonde soldaten naar de veldhospitalen. Het was dan ook één van de sterren van de komische tv-serie M.A.SH. De OO-KAB en MBE worden nog aangedreven door de oorspronkelijke Franklin zuigermotor maar de OO-SOL is een Soloy Conversion voorzien van een 260 PK Allison 250 turbinemotor.

Hopelijk trekken de organisatoren de nodige lessen uit de sterk tegenvallende belangstelling voor deze eersteling en kan Rotorworld in de toekomst uitgroeien tot een jaarlijks evenement.

(Tekst :  Marc Van Ryssel - Foto's : Marc Van Ryssel - Raymond De Clercq)

Klik op de foto hieronder en bekijk de foto's die Marc en Raymond voor ons meebrachten uit Middelkerke.