LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
CIRRUS EVENT IN OOSTENDE

Tijdens het Hemelvaartweekend van 18 tot 21 mei was er op de Luchthaven van Oostende een bijeenkomst van een aantal Cirrus vliegtuigen. De wereldwijde non-profit organisatie Cirrus Owners and Pilots Association  (COPA) was er te gast in het North Sea Aviation Center  (NSAC)  voor een vierdaagse samenkomst met leden uit verschillende landen. Eigenaars en piloten deelden hun passie met o.m. uitstappen in de regio West-Vlaanderen. Een mooie opsteker voor de Luchthaven van Oostende die hiermee als toegangspoort fungeert voor de hele Belgische kustregio.
De Cirrus gemeenschap biedt tevens een exclusieve toegang tot trainingsprogramma’s
en sociale evenementen, en biedt alsook forse besparingen op producten en diensten die de vluchtervaringen voor de leden nog beter kunnen maken.
De Cirrus is een eenmotorig Amerikaans reisvliegtuig, gemaakt uit composietmateriaal, dat naargelang de uitvoering plaats biedt aan 4 of 5 personen. Sinds 1999 worden de vliegtuigen voornamelijk gebouwd in Duluth Minnesota, waar het hoofdkantoor is gevestigd. Het was tevens het eerste sportvliegtuig ter wereld dat voorzien was van een noodparachute.
Deze grote parachute zorgt ervoor dat het complete vliegtuig veilig aan de grond komt bij een noodgeval. De Cirrus is een heel populair toestel op de Amerikaanse markt.
Naargelang het type SR20 of SR22 worden motoren van  Lycoming of Continental gebruikt met 215, 300 of 315 PK. Met de turbo versie van 315 PK kan de SR22T een maximum kruissnelheid halen van 396 km/u en vliegen op een maximum hoogte van 25.000 ft (7620 m).
Cirrus bouwt ook een kleine eenmotorige turbofan composiet jet , de SF50 Vision, die plaats biedt aan 5 tot 7 personen en die aan een kruissnelheid vliegt van 565 km/u.
Tijdens dit weekend was bij de Noordzee Vliegclub het terras van de cafetaria vrij toegankelijk voor het grote publiek, van daaruit had men een mooi  panoramisch overzicht op de general aviation apron 3 en de aanwezige vliegtuigen, die spijtig genoeg voor de fotografen toch niet allemaal zo ideaal waren opgesteld.

(Tekst & Foto’s : Raymond De Clercq)

Klik op de foto hieronder en bekijk de reeks foto's die Raymond maakte.