LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
DE CONCORDE BIJ SABENA EN KLM

Op 29 november 1962 kwam er een regeringsovereenkomst tussen Engeland en Frankrijk voor een gezamenlijke studie met het oog op de ontwikkeling van een supersonisch verkeersvliegtuig.
Een maand later kwam de naam “Concord” (eendracht) naar voor. In het Frans is eendracht echter "concorde". Daar was natuurlijk veel discussie over en het verschil in spelling hield 5 jaar aan.
In 1967 werd er besloten om ook in Engeland de naam Concorde te gebruiken en dit ter gelegenheid van de feestelijkheden op 11 december 1967 voor het uit de hangar rijden van het eerste prototype van Air France. Prototype 001 kreeg het registratienummer F-WTSS. Op 2 maart 1969 volgde de eerste vlucht van dit vliegtuig vanaf Toulouse.
Zie ook ons artikel van de eerste chartervlucht van de Concorde op Oostende.

SABENA (België)

In maart 1923 keurden de beide kamers van het parlement in België de oprichting goed van de Société Anonyme Belge pour l’ Exploitation de la Navigation Aerienne. Afgekort SABENA.
Op 23 mei 1923 volgde de stichting van het bedrijf. De maatschappij maakte gebruik van toestellen met propellers en helikopters. In januari 1956 bestelde Sabena, als één der eerste Europese luchtvaartmaatschappijen, 5 Boeing 707 toestellen. Het tijdperk van de jets was begonnen.
In mei 1969 nam Sabena een optie op 2 Concordes met als nummers 19 en 29. Het order werd geannuleerd in februari 1973. De directeur van Sabena had gezegd dat na 1971 veel maatschappijen in de problemen zouden komen omdat het gebruik economisch verantwoord moest zijn.

KLM (Nederland)

KLM koos voor de Amerikaanse SST van Boeing namelijk de 2707-300 met als optie de nummers 86-90 en 95. KLM had voor de Boeing gekozen omdat deze met zijn circa 300 plaatsen groter was dan de Concorde met zijn 128 plaatsen. Een moeilijkheid voor KLM was dat de Boeing niet in het gekende blauw gespoten kon worden omwille van de wrijvingshitte.
De Amerikaanse SST werd echter geschrapt in maart 1971 toen het Amerikaanse congres geen verder geld ter beschikking wilde stellen.
In 1967 was er echter weer interesse van KLM in de Concorde. De raad van commissarissen lanceerde een idee om een aparte vennootschap op te richten onder de naam Concordia  NV. Dit zou een samenwerking zijn tussen KLM, SAS, Sabena en Swiss Air.
KLM had ondertussen een optie genomen op 3 Concordes met de nummers 44-45 en 46. Het order werd later geschrapt. Zowel Sabena als KLM hadden reeds piloten naar de VS gestuurd om op de Starfighter zich te leren aanpassen aan supersonisch vliegen.

(Tekst: Willy Van den Bulck - Foto’s: Jef Pets)