LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK

STANDBEELD JEAN STAMPE - VLIEGTUIGPIONIER
Tijdens de eerste dag van de Stampe Fly In werd op zaterdag 16 mei 2015 om 18 uur het standbeeld van Jean Stampe officieel ingehuldigd. Het gaat om een bronzen standbeeld op ware grootte van luchtvaartpionier Jean Stampe. In de rechterhand houdt Jean Stampe een T-meetlat vast tezamen met een koker om schetsen in op te bergen. Danny Cabooter, voorzitter van het Stampe & Vertongen Museum, hield een korte toespraak voor de genodigden waarna het standbeeld werd onthuld door Bart De Wever (burgemeester van de stad Antwerpen) en Peter Wouters (burgemeester van het arrondissement Deurne).
Onder de genodigden waren mevrouw Françoise Forté, de schoondochter van Jean Stampe, Reginald Jouhaud, Stampe-kenner en auteur van talrijke naslagwerken over de SV-4, alsook Kolonel-Vlieger Patrick Janssens de Varebeek, de kleinzoon van Jean Stampe en voormalig piloot bij de Belgische Luchtmacht.
Jean Stampe - luchtvaartpionier:
Jean Stampe werd geboren op 17 april 1889 in Molenbeek. Voor WO I was hij werkzaam als mekanieker en hielp in het café van zijn ouders. Vanwege een eerder opgelopen verwonding was hij vrijgesteld van legerdienst, maar hij meldde zich in november 1915 vrijwillig aan bij de Militaire Luchtvaart. Na het behalen van zijn burgerbrevet in Groot-Brittannië kwam hij in contact met Maurice Vertongen. Hij vatte vervolgens zijn militaire opleiding aan nabij Calais (Frankrijk).
Jean Stampe vloog hoofdzakelijk verkennings- en waarnemingsvluchten. Aan het einde van de oorlog maakte hij enkele vluchten met Koning Albert (ook wel de Koning Vlieger of le Roi Aviateur genoemd) wat ook na de oorlog nog frequent voorviel.
Omstreeks 1923 richtte Jean Stampe samen met Maurice Vertongen een vliegschool op: l‘Ecole d’Aviation d’Anvers. Op de Antwerpse luchthaven waar hun ateliers gevestigd waren bouwden zij met Alfred Renard hun eigen vliegtuigen, de RSV’s.
Nadat Renard op zichzelf begon werd Yuri (George) Ivanow, een Russische ingenieur, in dienst genomen. Hij verbeterde de versies van de vorige RSV’s en ontwierp ook nieuwe vliegtuigen, de SV’s, waaronder ook de SV-4.
Op 5 oktober 1935 verloor Jean Stampe tegelijkertijd zijn zoon Léon Stampe en George Ivanow tijdens een tragisch ongeval bij een testvlucht met de SV-10. In de plaats van Ivanow werd de Russische ingenieur Demidoff aangeworven, deze laatste zou de Stampe & Vertongen SV-4 verder verfijnen wat uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van de legendarische en wereldwijd bekende SV-4B.
Na de oorlog richtten Jean Stampe en Alfred Renard opnieuw een firma op, “Stampe & Renard”, en bouwden ze in Evere 65 SV-4B’s voor de Belgische Luchtmacht. Zij verzorgden ook het onderhoud van tal van vliegtuigen in hun werkplaats in Evere. In 1970 hield het bedrijf op te bestaan. Jean Stampe overleed op 17 januari 1978.
De beeldhouwer:
Tom Frantzen werd geboren in Bosvoorde en is woonachtig in Duisburg bij Tervuren. Naast andere activiteiten is hij al meer dan 20 jaar actief in het maken van beelden voor openbare ruimten. Zijn geliefkoosde thema’s zijn het mensdom en het dierenrijk. Zijn missie inzake kunst omhelst onder andere: een extra ruimtelijke dimensie geven aan een bestaande situatie, voorbijgangers interpelleren en confronteren en de toeschouwer een (glim)lach ontlokken. Als ambachtsman boetseert, mouleert, ciseleert en monteert hij zijn werken in zijn eigen atelier. Tom Frantzen beschrijft zichzelf als: weinig bekend - wel bemind. (Bron: website Tom Frantzen)
Tom Frantzen kwam al eerder op onze website aan bod als de vervaardiger van de kunstwerken “De Renaissance van de droom” en “De eerste Droom van Saint- Exupéry” op de rotondes in Steenokkerzeel. Zie ons artikel Kunst & Luchtvaart - Tom Frantzen hier.
(Tekst: Jef Pets - Foto’s: Serge Nemry - Jef Pets)
Klik op de foto hierna en bekijk de foto’s van het standbeeld van Jean Stampe.
