LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK

SIRIO 2024 - GANDO - GCLP (SPANJE)
Op zo'n 3000 km van Brussel, geografisch gezien gelegen op de Afrikaanse plaat maar al jaren één van de parels van de Spaanse kroon liggen de Canarische eilanden.
De "Hondeneilanden" vormen een oase van rust, zon en goede temperaturen in de machtige Atlantische Oceaan.
Van 21 tot en met 31 oktober vormde dit het decor voor de oefening van de Spaanse Luchtmacht: Sirio 2024.
Zo verzamelden er zich de Spaanse toestellen van:
Ala 11 Sevilla - Moron met Eurofighter Typhoon
Ala 12 Madrid - Torrejon met EF-18 Hornet
Ala 14 Albacete - Los Llanos met Eurofighter Typhoon
Ala 15 Zaragoza met EF-18 Hornet
Ala 31 Zaragoza met A400
Ala 35 Madrid - Getafe met CN295M
Grupo 45 Madrid - Torrejon met 1 A330
Ala 48 Madrid met NH90
en Portugal met 3 F-16's.
En natuurlijk de lokale trots van Gando: Ala 46 met EF-18 Hornet, CN235, H215. De Hornets van Gando worden binnenkort vervangen door Eurofighter Typhoons.
Reden genoeg voor 4Aviation om er een reis naartoe te organiseren. Op zondag 20 oktober 2024 vlogen er 8 fotografen met een 737 van Transavia naar Las Palmas (Gran Canaria).
De vlucht met een zeer vriendelijke bemanning verliep voorspoedig. Iets meer dan 4 uur na de take-off te Schiphol (Amsterdam) werd er voet gezet op Spaanse bodem.
Iedereen had snel zijn bagage en vervolgens werd er koers gezet naar het hotel. Na een avondmaal in een lokaal restaurant met zicht op de Oceaan kroop iedereen zo snel mogelijk onder de wol om de volgende ochtend om 07.00 uur fris en monter aan het ontbijt te staan.
Na een lekker ontbijt werd er eerst koers gezet naar een winkel voor de benodigdheden (voldoende eten en drinken) om de dag door te komen.
Maandag 21/10/2024
Ruim op tijd konden we beginnen met spotten ter hoogte van de Baan 03 R. De luchthaven van Las Palmas (Gando is het militaire deel) heeft 2 start- en landingsbanen. 03L-21R dat zo goed als steeds door civiele toestellen wordt gebruikt en de 03R-21L voor militair gebruik en ook het opstijgen van civiele toestellen.
In de loop van de voormiddag onder een grijze hemel kwamen de deelnemers van de oefening Ala per Ala mooi in formatie aangevlogen. Na de break was het vervolgens het moment om elk toestel 1 per 1 te fotograferen. Geen “fighter” maar wel een leuke afwisseling op de jets was de A330 van de Spaanse lucht - en ruimtemacht. In de loop van de namiddag positioneerden we ons om steeds de zon in onze rug te hebben aan de 03L-21R. Een toestel van de Guardia Civil vormde de verrassing van de namiddag. Desondanks de stevige bries en de grijze lucht was het een goede dag geweest.
Dinsdag 22/10/2024
Op dinsdag begon de dag eigenlijk zoals op maandag. In alle rust werd er na het ontbijt en het winkelen koers gezet naar de spotterslocatie. Ook al was het nog vroeg we voelden het al meteen: minder wind en ook de zon was op de afspraak. Zonnecrème, petje en veel drinken was het devies. Het zou een prachtige dag worden.
Onder andere de special paint van Ala 15 vloog een missie, Ala 46 lijnde zich met 4 toestellen tegelijkertijd op de hoofdbaan op, er vertrokken toestellen met afterburner, andere 2 aan 2,... .
Het was prachtig. Tegen de middag nam echter de heat haze toe en dit toch wel tot zeker 16u. Niet getreurd ook na 16u werd er nog een wave gevlogen. Deze toestellen kwamen terug met ondergaande zon en het werd niet alleen een uitdaging om het toestel maar ook hun schaduw op de tegenoverliggende heuvel en indien mogelijk met de oceaan in het laatste zonlicht te fotograferen.
Woensdag 23/10/2024
Nadat elk toestel op de gevoelige plaat was vastgelegd werd er eerst koers gezet naar een supermarkt voor de aankopen van woensdag. Op woensdag hadden we, en dit was een verrassing van onze reisleider, het voorrecht om de spottersdag bij te wonen. Na een controle aan de poort werden de spotters met twee bussen naar een shelter gebracht voor een briefing. Daar kregen we in de taal van Cervantes een uiteenzetting te horen en te zien van de basis, de verschillende eenheden die er werkzaam zijn en hun taken. Ook werden de veiligheidsregels nog eens herhaald en werden we er aan herinnerd om geen infrastructuur te fotograferen.
We werden eerst langs de taxibaan geplaatst en vervolgens boven de QRA shelter, maar de QRA area zelf was verboden te fotograferen. Het was opnieuw een komen en gaan van de verschillende types van deelnemende toestellen. Tijdens het voorbij taxiën werd er door verschillende piloten duchtig gezwaaid. Wie echter niet zwaaide was de president van Bolivia. Zijn toestel maakte een korte tussenstop op weg naar de BRICS-top in Kazachstan. Nadat de volledige wave weer veilig terug was dienden we de basis te verlaten. Het einde van de spottersdag betekende niet dat het voor ons gedaan was met spotten. We nestelden ons weer aan de 03L-21R. Vanop deze plaats zagen we in de loop van de namiddag onder andere een toestel een testvlucht uitvoeren, parachutisten die een eind uit de kust een "tarpon" uitvoerden. Dichterbij kwam echter een NH90 TTH over die terugkwam van een CSAR oefening in de bergen. Toen de zon al achter de ruwe bergen verdwenen was en het laatste toestel aan de grond stond gingen we blij en met volle fotokaarten terug naar ons hotel.
De volgende dag stond de terugvlucht op het programma. Maar alvorens terug te keren naar Schiphol werd er toch nog een poging gedaan aan onze vaste spottersplaats. Ook nu hadden we min of meer weer geluk. Een H215 kwam (helaas) tegenlicht laag binnengevlogen over de Oceaan. Dit was onze go om te vertrekken. Een dreamliner van Tui Belgium bracht ons die namiddag weer veilig terug richting de lage landen. In meerdere opzichten was dit een zeer fijne en geslaagde reis.
(Artikel & Foto’s: Gunther Matterne)
Klik op de McDonnell Douglas EF-18 Hornet 15-08 van de 15de Wing (ALA 15) voor de fotoreeks.
