LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
VLIEGVELDIDENTIFICATIE - ICAO CODE

Als er één sector is waar eenduidige benamingen van essentieel belang zijn is het wel de luchtvaart. Wie in de burgerluchtvaart van het ene vliegveld naar het andere vliegt heeft er uiteraard alle belang bij in zijn vluchtplan of radiocommunicatie het juiste vliegveld te benoemen. Zoersel wordt soms Oostmalle genoemd, Charleroi staat tevens als Brussels South bekend, het vooroorlogse vliegveld van Brussel wordt soms als Haren, soms als Evere opgegeven. Ook in andere landen kan er verwarring ontstaan rond het gebruik van vliegveldnamen.
Sinds haar oprichting in 1947 is de International Civil Aviation Organization (ICAO) gestart met de invoering van een systeem van vliegveldcodering met 4 letters :
- de 1e letter stelt een regio voor, bv. L voor het zuidelijk deel van Europa, E voor het noordelijk deel, U voor het voormalige Oostblok, B voor IJsland en Kosovo, C voor Canada, K voor de USA, enz...
- de combinatie van de 1e en 2e letter geeft het land aan, bv. België EB, Nederland EH, Frankrijk LF.
- de 2 laatste letters beduiden het vliegveld binnen dat bepaalde land - deze letters hebben meestal een verband met de geografische plaats van het vliegveld al wordt dat systeem zeker in grotere landen niet altijd toegepast.
Kleinere landen kunnen beschikken over ICAO codes voor alle vliegvelden, zowel civiel als militair, maar in grotere landen als Duitsland of Frankrijk moeten vooral kleinere (ULM-)veldjes en/of militaire vliegvelden het dikwijls zonder ICAO code stellen (de 2 laatste letters vertegenwoordigen slechts  26x26=676 mogelijkheden).
We merken op dat er nog een tweede systeem van vliegveldcodering bestaat : de International Air Transport Association (IATA)-code bestaande uit 3 letters gebaseerd op de werkelijke luchthavenbenaming (London Gatwick wordt bv. LGW, Brussels Airport is BRU). Deze codering wordt hoofdzakelijk gebruikt voor commerciële luchthavens, waarbij de herkenbare benaming o.a. handig is bij de bagageafhandeling aangezien de bagagelabels de IATA code van het vliegveld van bestemming vermelden.
Alle ICAO codes zijn, in tegenstelling tot de IATA codes, uniek. Bovendien zijn er enkele landen die ook “pseudo-ICAO” codes hanteren voor (meestal) ULM-of zweefvliegveldjes waarvoor geen ICAO code kon toegekend worden. Zo is bv. in Frankrijk een systeem in voege waarbij ULM-veldjes een 6-digit code krijgen die begint met LF (zoals de “echte” ICAO codes) gevolgd door 4 cijfers waarvan de eerste 2 voor het departement staan en de 2 laatste een eenvoudig volgnummer zijn.
Het leek ons nuttig de bezoekers van www.lunak.be een overzichtje te bezorgen van de ICAO codes die in onze artikels en/of spotterscorner vermeld worden. Onderstaande lijst is absoluut niet volledig maar kan ten allen tijde worden aangepast.

(Geraadpleegde bronnen  : diverse websites, eigen documentatie)
(Tekst : Guido Van Roy)

Klik hier voor de lijst met de meest gangbare vliegveldcodes die op onze website voorkomen.