LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
THE ROYAL DE HAVILLAND DHC-1 CHIPMUNK WP903

Onlangs waren wij met een aantal luchtvaartenthousiasten aan het keuvelen over onze gezamenlijke passie. Plots herinnerde ik mij mijn ontmoeting met de ‘Koninklijke Chipmunk’. Het was naar aanleiding van de Chipmeet 2011 op Zoersel dat ik in contact kwam met de piloot van deze speciale ‘Chippie’. De speciale kleur van de Chipmunk en het rode zwaailicht vooraan op de canopy trokken mijn aandacht. De piloot vertrouwde mij toe dat het toestel onder andere werd gebruikt voor de opleiding van bepaalde ‘Royalties’ zoals de toenmalige Prins Charles, de huidige Koning van Groot-Brittannië. De lamp (Parrot) werd in werking gesteld om andere toestellen in de lucht er attent op te maken dat er iemand van het Britse Koningshuis aan boord was.
Hierna volgt een beetje informatie over deze ‘Royal Chippie’.
Het toestel betreft een De Havilland DHC-1 Chipmunk T.10 met registratie WP903 (civiele registratie G-BCGC), aangedreven door een DH Gipsy Major 10 Mk2 (145 Pk).
De Chipmunk werd gebouwd in 1952 onder serienummer C1-0776 en deed dienst bij de RAF Queens Flight.
Vandaar het unieke Dayglo Red kleurenschema en de waarschuwingslamp ('Parrot'), een specifieke aanpassing als gevolg van de indienstneming bij de Royal Service.
Tijdens de eerste opdracht met de Queens Flight van 20 september 1960 tot 12 juni 1964 werd het gebruikt om de Hertog van Kent, Prins Michael te leren vliegen.
In juli 1969 werd het weer toegewezen aan de Queens Flight en werd het gebruikt om les te geven aan Prins Charles die er met zijn eigen instructeur, Squadron Leader Philip Pinney, in totaal 101 vluchten mee uitvoerde. De toenmalige Prins van Wales begon zijn opleiding bij RAF Tangmere en vloog zijn eerste solo op RAF Bassingbourn op 14 januari 1969, gevolgd door de uitreiking van zijn Private Pilots License in maart 1969 en zijn RAF Preliminary Flying Badge op 2 augustus.
WP903 werd vervolgens in augustus 1970 teruggebracht naar No.27 MU in Shawbury.
Terwijl WP903 de belangrijkste Chipmunk was die diende bij de Queens Flight, diende WF848 tussen augustus 1954 en april 1955 ook voor de vliegopleiding van Prins Phillip in White Waltham en later van maart tot april 1979 werd WP904 gebruikt voor de opleiding van Prins Andrew.
Bij het verlaten van de RAF werd WP903 in maart 1974 overgenomen door de Culdrose Gliding Club en diende tot december 1996 als sleper voor zweefvliegtuigen.
De Chipmunk werd in december 2001 gestationeerd op RAF Henlow. Toen het vliegveld van RAF Henlow werd gesloten, vond de WP903 in 2020 een nieuw onderkomen bij de Shuttleworth Collection op Old Warden.
Klik HIER voor een filmpje
(British Pathé 1968) van Prins Charles en de WP903.

(Bronnen: website & facebook ‘The Royal Chipmunk’ - eigen informatie)

(Tekst: Jef Pets - Beeldmateriaal: Raymond De Clercq - Guido Van Roy - Jef Pets)

Klik op de eerste foto hierna voor de fotoreportage, klik op de tweede foto voor een kort filmfragment van het opstarten van de "Royal Chipmunk" in 2011 op Zoersel.