LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FOTO’s GEZOCHT

In 1981 (ja, reeds héél lang geleden) nam ik deel aan de "Vliegmeeting Ursel", voorloper van Ursel Avia, in mijn zwever Jantar St.2, de OO-ZMR met wedstrijdkenletters PJ op de staartvin. Ik was opgestegen van het toen nog bestaande vliegveld EBGT en vloog tijdens het wachten op mijn geplande low pass enkele rondjes rondom neerdalende parachutisten boven vliegveld Ursel. Toen ik mijn "GO GO" kreeg over de radio, bleef er me net genoeg hoogte over om een low pass te vliegen over RWY 25. Ik haalde daarbij een IAS van 300 km/u op een hoogte van ca 10 meter. Ik moest wel zo laag komen wegens de turbulente zijwind over de noordelijke bomenmuur van het vliegveld. Ter hoogte van de treshold 07 trok ik weer op tot ca 150 m. en keerde downwind terug naar RWY 25. Daar landde ik en bleef rijden op mijn hoofdwiel tot de rechter vleugel neerviel en over het tarmac schraapte. Dat gaf een schril geluid en ik herinner mij nog altijd het applaus van het talrijke publiek opgesteld aan de noordzijde van de piste. Van die low pass heb ik maar één gedeeltelijk geslaagde foto, die toont dat de starre vleugel van de Jantar neerwaarts buigt onder de negatieve druk uitgeoefend op de stick om de hoge snelheid te bereiken.
Al lang ben ik op zoek naar meer en vooral  duidelijker foto's van zowel de evoluties rondom de para's tijdens hun daling, als van de overshoot en de landing van mij in de Jantar.
Verschillende "oproepen" kort na de gebeurtenis (naar de pers en de organisator van de Vliegmeeting) leverden niets op. Jullie zijn mijn laatste hoop in mijn zoektocht.
Alvast bedankt voor de moeite om naar desbetreffende foto's te "speuren".

Aldus het verzoek van de Heer Peter Mullaert.
In positief geval kunnen jullie Peter contacteren op volgend e-mailadres :
peter.mullaert@gmail.com

(Tekst en foto’s : Peter Mullaert)

Klik op de foto hierna om een idee te geven over welk toestel het gaat.